Буди одговоран...
према духу и телу!
Театрић Музеја - сваке суботе у 11 сати
Археолошка конференција
„Словени и њихови суседи у 1. миленијуму н.е.“
Платформа еМУЗЕЈ

Источна Србија у римском периоду: Тамо где је крушка најукуснија

.

 

 Пре неколико година на телевизији и интернету кружила је реклама једног великог произвођача сокова са ових простора. У реклами се наводи како је у Источној Србији крушка најслађа, те да је сок од овог воћа „непроцењиви дар природе“, што би наш народ рекао ‒ „прави лек“. Значај крушке у овом делу земље не јењава још од времена Галерија, једног од римских тетрарха који је заједно са Диоклецијаном царевао Римском империјом на крају 3, односно почетком 4. века. Приликом археолошких истраживања Гамзиграда, града названог по Галеријевој мајци Ромули (Felix Romuliana) пронађени су цели, угљенисани плодови крушке. Њихов облик је варирао од округластог до крушкастог. Округласти плодови су идентификовани као плодови дивље крушке, док су они са карактеристичним обликом описани као плодови гајене крушке. Међутим, сви налази крушака пронађени су у касно-римским или рано-византијским слојевима, односно изнад слоја који се везује за најсветлији период са царском палатом.

Колико смо далеко од природе!?

.

  

 Уз помоћ средстава Министарства културе и информисања 2015. године за Музеј Војводине откупљен је рад београдске уметнице Симониде Рајчевић. У питању је један цртеж великог формата из целине која је представљена на изложби Први рез у београдском Салону Музеја савремене уметности 2014. године.

Жетвени обичаји

.

 Жетва се сматра најсвечанијим, најтежим и најважнијим пољским радом у години. Многе жетвене обичаје забележене широм Европе карактеришу покушаји да се дух вегетације сачува након убирања плодова и делује и следеће године, како би се наставио вегетативни циклус. Последњем пожњевеном снопу жита указивана је посебна част. Он је био пожњевен на посебан начин, а потом се од њега плео венац или лутка. Венац се китио цвећем и тракама, а „лутка” је често облачена у женску одећу.

Једна прича о дозидницама

.

 

 Крај 19. и прва деценија 20. века доносе, поред промена у друштвено-економским односима, велико социјално раслојавање становништва. У жељи за модернијим начином живота градско становништво, а постепено и сеоско, успева да осавремени изглед својих кућа, па тако и кухиња. Подразумевала се измена намештаја и увођење штедњака, а самим тим и судова за припремање и одлагање хране. Такође се брижљивије одржава хигијена у целој кући, а нарочито у кухињи. Истовремено се код тадашњих домаћица, у складу с материјалним могућностима породице, јавља и потреба за украшавањем кухињског простора, и то ручним радом који су саме израдиле. Тадашњој породици постаје важније оно што је практично и јефтино, тако да у први план избијају производи домаће текстилне радиности као што су: столњаци, таблети, штрафте и дозиднице. На тај начин, домаћице су искористиле кухињу да би се доказале на многим пољима: у кулинарству, одржавању хигијене и спретности у изради ручног рада.

Денар Јулија Цезара

.


 

 Денар – сребрни римски новац, појавио се у монетарном систему Римске републике око 211. године пре Христа. Најранији денари на аверсу имају главу римске богиње Роме, а на реверсу Диоскуре (Кастора и Полукса) на коњима, и натпис ROMA. Око 209. године пре Христа уведена је на денарима ознака X (10 аса), колико је овај сребрни номинал вредео – десет бронзаних новчића Аса. Касније се кују разнолики типови денара који говоре о историји Рима и личностима из познатих патрицијских породица, од којих су настали tresviri monetales, чија је дужност била брига и старање о ковању новца, и који су били и кандидати за сенаторе – најважније званичнике Римске републике. Новац је постао простор за популаризовање породица monetales, a и помоћ у остваривању њихових политичких каријера – могли би рећи – антички мини билборди.