Буди одговоран...
према духу и телу!
Театрић Музеја - сваке суботе у 11 сати
Археолошка конференција
„Словени и њихови суседи у 1. миленијуму н.е.“
Платформа еМУЗЕЈ

Magija rimskog stakla

.


Ja lično više volim staklo,...Samo da nije tako lomljivo, voleo bih ga više od zlata. Ali, ovako ne vredi, zato je i jeftino.
Petronije, Satirikon, 50, 7.

U arheološkom smislu pred
meti od stakla ne predstavljaju toliko značajan materijal kao keramika, prevashodno zbog toga što su tanki i lomljivi i mnogo ređe opstaju u zemlji. Prilikom arheoloških iskopavanja najčešće se pronalaze u grobovima, često dajući uvid u društvene i ekonomske prilike nekog društva. Možemo pretpostaviti da su to bili važni proizvodi koje je pokojnik trebalo da ponese sa sobom na drugi svet.

Grafike Bogomila Karlavarisa u Muzeju Vojvodine

.

Novosadski umetnik i fotograf Ivan Karlavaris je Muzeju Vojvodine poklonio četiri grafike njegovog oca, likovnog umetnika i pedagoga Bogomila Karlavarisa. Na ovim drvorezima motiv je ljudski lik što je inače retkost na njegovim radovima, kojima uglavnom dominira pejzaž, prividno realističan, a ustvari više na nivou duhovno-poetskog likovnog izraza.

Grb slobodne carsko-kraljevske streljačke kompanije Petrovaradina

.

Rešenjem Ratnog veća od 6. oktobra 1751. godine Petrovaradin je kao „slobodna streljačka kompanija“, dobio pravo na korišćenje pečata sa grbom. Diploma kojom je grb dodeljen gradu nije sačuvana, ali je poznato da je bila pisana na dugačkom pergamentu, a na sredini gornjeg dela bio je naslikan pečat, odnosno grb.

Poruka u boci iz 1951. godine

.

U jeku izvršavanja ambicioznog petogodišnjeg plana industrijalizacije u Federativnoj Narodnoj Republici Jugoslaviji, u vreme kada je započinjao Hladni rat, a Jugoslavija bila u veoma lošim odnosima sa Zapadom i ekonomski okrenuta SSSR-u i tzv. zemljama narodne demokratije, došlo je 1948. godine do izbijanja otvorenog sukoba između Komunističke partije Jugoslavije i Svesavezne komunističke partije (boljševika), odnosno FNRJ i Informbiroa (SSSR i njegovih „satelita“). Može se reći da je preko noći Jugoslavija postala predmet strahovitog političkog i propagandnog pritiska i ekonomske blokade svih IB zemalja. Između nje i susednih socijalističkih država gotovo je zavladalo ratno stanje: na granicama su se nalazile stražarske kule ograđene bodljikavom žicom, a na najosetljivijim graničnim mestima bile su postavljene nagazne mine. U pograničnim sukobima od 1948. do 1953. godine ranjeno je i ubijeno oko 100 građana FNRJ i pripadnika Jugoslovenske armije.

Bombardovanje SR Jugoslavije (24. marta – 8. juna 1999)

.


Kućište navigacionog kompjutera krstareće rakete GBU-109 „Tomahawk“
ispaljene na nastavni centar „Marko Peričin-Kamenjar“ 24. marta 1999.

Navršava se 21 godina od vojne akcije bez presedana u istoriji ratovanja, kada se gotovo ceo ogroman vojno-politički savez okomio na jednu malu državu koja nije izvršila agresiju na druge zemlje.

Čelni ljudi albanske dijaspore (mnogi od njih su bogatstvo stekli kriminalom) uspeli su da za svoje ciljeve pridobiju deo američkih i zapadnoevropskih političara. Taj cilj je bio jasan – stvaranje Velike Albanije. Prvi korak ka tom cilju bilo je otcepljenje Kosova od Srbije. U tu svrhu je stvorena i opremljena gerilsko-teroristička organizacija, tzv. „Oslobodilačka vojska Kosova“ (OVK), koja je 1998. otpočela oružanu pobunu.

Neobična svedočanstva jedne velike drame

.

Pisma na svili o pobuni u Šatoraljaujhelju


Pismo D. Pavlović i B. Savin

Obilazeći stalnu postavku Muzeja Vojvodine u Dunavskoj 37 posetilac često ne zapazi dva neobična predmeta u vitrini vezanoj za logore i zatvore u Drugom svetskom ratu, dva istrgnuta komada tkanine gusto ispisana drhtavim kurzivom. To su pisma na komadima svilene postave jednog zimskog kaputa na kojima su tri zatvorenice opisale jedinstven događaj u Hortijevoj Mađarskoj – pobunu zatvorenika u kaznionici u Šatoraljaujhelju, koja je izbila 22. marta 1944. i odnela najmanje 71 život.

Tri šlema u Muzeju Vojvodine

.

Tri pozlaćena kasnoantička rimska šlema krase stalnu postavku Muzeja Vojvodine. Istovremeno Muzeju donose status jedinog mesta na svetu gde možete videti tri primerka ovih izuzetnih predmeta antičkog zanatstva.

Kroz video priču podsećamo Vas na njih.